Assessment in higher education: conceptions and transformations in professors that teach to teachers at a chilean university. The case of professional peer tutoring
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2025701Keywords:
Educational assessment, higher education, professional peer tutoringAbstract
Introduction: To improve educational assessment, it is essential that teachers transform their understanding of what it is and what it is used for. Teacher training, especially professional peer-to-peer learning, has been revealed as an effective tool for achieving this change and, consequently, improving both teaching and assessment. Purpose and method: In this context, this article focuses on professional peer tutoring conducted by five tutors for 19 academics from the Faculty of Education at a Chilean university. The aim of this research is to describe, using a qualitative approach and phenomenographic design, the main transformations in the ways of conceiving evaluation. Results and conclusions: Among the results, a change in conception stands out, ranging from the technical and instrumental to the reflective, formative, and constructively aligned.
References
Villarroel V, Bruna D. ¿Evaluamos lo que realmente importa? El desafío de la evaluación auténtica en educación superior. Calidad en la educación [Internet]. 2019 [consultado el 22 de enero de 2025]; (50):492-509. Disponible en: https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.729
Sahera A, Jehad Alib AM, Darwish A, Najwand F. Traditional versus authentic assessments in higher education. Pegem Journal of Education and Instruction [Internet]. 2022 [consultado el 5 de marzo de 2025]; 12(1):283-291. Disponible en: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1329835.pdf
Hidalgo N, Murillo FJ. Las concepciones sobre el proceso de evaluación del aprendizaje de los estudiantes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación [Internet]. 2017 [consultado el 17 de abril de 2025]; 15(1):107-128. Disponible en: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.007
Ríos D, Herrera D. Concepciones subyacentes a las racionalidades evaluativas de docentes escolares. Pensamiento Educativo [Internet]. 2022 [consultado el 4 de abril de 2025]; 59(1): 1-18. Disponible en: https://dx.doi.org/10.7764/pel.59.1.2022.9
Diamond L, Ryan P, Beziat T. Mentoring: Perceptions of Three Junior Faculty. Educational Research: Theory and Practice [Internet]. 2019 [consultado el 17 de abril de 2025]; 30(2). Disponible en: https://www.nrmera.org/educational-research-theory-practice/ertp-past-issues/educational-research-theory-practice-volume-30-issue-2-2019/
Contreras G. Retroalimentación por Pares en la Docencia Universitaria. Una Alternativa de Evaluación Formativa. Formación universitaria [Internet]. 2018 [consultado el 17 de abril de 2025]; 11(4). Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000400083
Hellemans KGC, Horn W, Kazmierski V, Mullally M, Harris E. Developing and implementing a blended faculty teaching mentorship program: A Canadian pilot project. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning [Internet]. 2023 [consultado el 17 de abril de 2025]; 14(2). Disponible en: https://doi.org/10.5206/cjsotlrcacea.2023.2.9344
Rodríguez E, Fleet N. Relevancia del profesorado universitario en la formación pedagógica. Revista de Ciencias Sociales (Ve) [Internet]. 2020 [consultado el 5 de marzo de 2025]; 26(4):419-432. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7687048
Murillo FJ, Hidalgo N, Martínez-Garrido C. El método fenomenográfico en la investigación educativa. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa [Internet]. 2022 [consultado el 03 de diciembre de 2024]; (13):117–137. Disponible en: https://doi.org/10.6018/riite.549541
Escudero C. El análisis temático como herramienta de investigación en el área de la comunicación social: contribuciones y limitaciones. La Trama de la Comunicación [Internet]. 2020 [consultado el 27 de diciembre de 2024]; 24(2):89–100. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-56282020000200005
Elmore R. The future of learning and the future of assessment. ECNU Review of Education [Internet]. 2019 [consultado el 08 de mayo de 2025]; 2(3):328–341. Disponible en: https://doi.org/10.1177/2096531119878962
Fountain J, Newcomer K. Developing and sustaining effective faculty mentoring programs. Journal of Public Affairs Education [Internet]. 2016 [consultado el 04 de abril de 2025]; 22(4):483–506. Disponible en: https://doi.org/10.1080/15236803.2016.12002262
Schmidt EK, Faber ST. Benefits of peer mentoring to mentors, female mentees and higher education institutions. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning [Internet]. 2016 [consultado el 04 de abril de 2025]; 24(2):137–157. Disponible en: https://doi.org/10.1080/13611267.2016.1170560
Boude Ó, Becerra D, Rozo H. Concepciones del proceso de evaluación del profesorado colombiano en tiempos de pandemia. Formación Universitaria [Internet]. 2021 [consultado el 26 de marzo de 2025]; 14(4):143–150. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400143
Muñoz J, Villagra C, Sepúlveda S. Proceso de reflexión docente para mejorar las prácticas de evaluación de aprendizaje en el contexto de la educación para jóvenes y adultos (EPJA). Folios [Internet]. 2016 [consultado el 07 de mayo de 2025]; (44):77–91. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702016000200005
Anijovich R. La evaluación formativa en la enseñanza superior. Voces de la Educación [Internet]. 2017 [consultado el 26 de marzo de 2025]; 2(3):31-38. Disponible en: https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/32
Black P, Wiliam D. Classroom assessment and pedagogy. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice [Internet]. 2018 [consultado el 28 de enero de 2025]; 25(6):551–575. Disponible en: https://doi.org/10.1080/0969594X.2018.1441807
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ricardo Sánchez-Lara, Javier Alarcón-Valenzuela, Gustavo Rodríguez-Sepúlveda, Luis Venegas-Ramos (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.